Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://www.forum.polskiedostawczaki.pl/

licznik oszukuje
http://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=12&t=3776
Strona 1 z 2

Autor:  sukiennik68 [ 19 lipca 2017, 14:37 ]
Tytuł:  licznik oszukuje

Witam wszystkich :D

Od pewnego czasu próbuję przywrócić właściwe wskazania licznika kilometrów i prędkościomierza w moim Tarpanie 239d. Od początku: po zakupie Tarpana , już na wsiadanym aby jechać do domu usłyszałem od poprzedniego właściciela " pan uważa, licznik zaniża o 10 km/h". Po powrocie do domu stwierdziłem, że różnica wskazań licznika kilometrów do rzeczywistości wynosi "na minus" ok 25%, mniej więcej tyle samo zaniżał prędkościomierz. Wymieniłem zatem licznik ( 1000 na 625 ), wałek napędu prędkościomierza z 18 zębów na 16 zębów i wydawało mi się że będzie ok. Niestety nadal wskazania prędkości i przebiegu zaniżone są o ok. 10%. Nie mam pomysłu co może być tego przyczyną i co robić dalej - skrzynia wzmocniona 4, opony rozmiar fabryczny Stomil D100, przełożenie mostu nieznane ale chyba nie powinno mieć wpływu na zaniżanie wskazań :shock:

Autor:  Marian [ 19 lipca 2017, 17:09 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Przełożenie mostu ma wpływ na zaniżanie, ale nie spotkałem się chyba z licznikiem do Żuka/Nysy/Tarpana, który by nie zaniżał.

Autor:  sukiennik68 [ 19 lipca 2017, 18:37 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

ale aż 10%? wydaje mi się to dużo ale jak tak może być... tylko ten tylni most ...wydaje mi się że ma wpływ na zawyżanie a nie zaniżanie - bo jak zamiast mostu 10/41 założymy np. 8/41 to licznik będzie zawyżał? dobrze myślę czy błądzę ?

Autor:  Marian [ 19 lipca 2017, 18:59 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Mi zaniżal zazwyczaj ok 5-10km/h od 50km/h wzwyż

Autor:  sukiennik68 [ 19 lipca 2017, 20:38 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

no to tak jak jest u mnie - wygląda na to, że albo trzeba będzie przywyknąć albo postarać się o opony nisko profilowe :-)

Autor:  Dziwny Mag [ 19 lipca 2017, 22:55 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Coś musi być nie halo. Jeden z elementów nie pasuje do układanki:
przełożenie mostu
zewnętrzna średnica kół
napęd prędkościomierza przy skrzyni
licznik.

NIestety, nie mam żadnych danych ani materiaów o dieslu :?

Autor:  sukiennik68 [ 20 lipca 2017, 10:20 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

mam podobne podejrzenia bo 10% to jednak dużo :-) ;

ale: licznik jest nowy, o właściwym przełożeniu generalnie ok, opony fabryczne, 16 cali, a co za tym idzie średnica kół ok,

Wątpliwości:
napęd prędkościomierza- wymieniłem wałek napędu linki prędkościomierza w skrzynce z 18 zębów na 16zębów ale nie mam wiedzy czy "wewnętrzna" część ślimaka napędzającego wałek prędkościomierza jest dla diesla i benzyniaka taka sama? tu może być przyczyna a jak ktoś z forumowiczów ma akurat rozebraną wzmocnioną skrzynię 4 t byłbym wdzięczny za podanie przełożenia ( liczby zębów) i informacji z jakim silnikiem ta skrzynka współpracowała

lub

niewłaściwe przełożenie mostu - tutaj nie mam wiedzy jakie on jest ( powinno być 10/41) ale gdyby było inne np. 8 czy 9/10 to wskazania prędkościomierza byłyby zawyżone

Autor:  buźka [ 20 lipca 2017, 12:43 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Wymienia się komplet wałek i koło napędzające w skrzyni, bo moduł zęba jest inny.Z tymi skrzyniami po latach, to różnie bywa, bo ludzie zamieniają i nigdy nie wiadomo, co się kupi.Ogólnie, pomijając różnice w napędzie licznika, to są takie same i wzrokowo się nie odróżni.Jeśli koła, most i licznik są takie, jak fabryka montowała, to zostaje skrzynia. Innej opcji brak.

Autor:  sukiennik68 [ 20 lipca 2017, 13:59 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

wg katalogu części Tarpana 239d koło napędu wałka prędkościomierza jest oznaczone jako A13-3802033.

Chciałbym prosić o sprawdzenie w katalogu "żukowskim" ze wzmocnioną skrzynką 4 jak to koło jest oznaczone, czy ma ten sam numer a jak inny to jaki?

Autor:  Dziwny Mag [ 20 lipca 2017, 14:09 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Żuk, skrzynia 4b, rysunek na maj 1987r.: wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-1

(Ten sam katalog j/w, tylko skrzynia 3b ma: 20-3802034-1 ).
Nie ma w ogóle mowy o kole napedzającym wałek...Na rysunku też śladu nie ma.

Z kolei w katalogu Trpana, ale benyzny, Tarpan 237, (S21 + skrzynia 3b), stan na luty 1983r, jest tak:
wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-4
wałek z kołem zębatym z=19 237.17.007.0
wałek z kołem zębatym z=17 237.17.006.0
a i widac na rysunku, że linka nie wchodzi bezpośrednio w obudowę "ślimaka" jak w Żuku, tylko jest dołożona własnie obudowa tego koła zębatego...
Obstawiam, że do 239D był wałek i wałek z kołem dedykowany tylko dla niego...

Autor:  sukiennik68 [ 20 lipca 2017, 16:16 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Dziwny Mag pisze:
Żuk, skrzynia 4b, rysunek na maj 1987r.: wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-1
[...]


w katalogu tarpana 239 ten wałek ma takie samo oznaczenie. Ciekawe ile ma zębów? (ogólnie wałki występowały z 19,18, 17,16 zębami.) :D
Koło napędzające wałek powinno być opisane na rysunku z elementami skrzyni biegów ( w katalogu Tarpana 239 to inny rysunek od tego na którym jest opisany/rozrysowany napęd prędkościomierza). Czy mógłbyś odczytać jego numer katalogowy ?

Autor:  buźka [ 20 lipca 2017, 16:45 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Z napędem licznika jest tak, że wałki nie są do końca zamienne ze sobą, bo wycięcie w kole napędzającym i wałku, mogą się różnić.Pozornie może pasować, ale po czasie, zęby na wałku zostaną ścięte.Z tymi napędami jest trochę gówniana sprawa, bo tego trochę konfiguracji było.W tarpanach występowały też opony 15" i różne mosty, nie wspominając o silnikach.W żukach na moście starego typu (dzielonym) był zawsze mechanizm napędowy licznika o przełożeniu 5/18.W moim żuku benzynowym, oryginał z 95-go roku, gdzie nikt nie wymienił żadnej śrubki i jest most hipoidalny, napęd ma wałeczek z 17-stoma zębami.Gdy próbowałem włożyć wałek 18 zębów, to nie pasował.Fabrycznie pewnie wychodziło to tak, do mostu hipoidalnego, ale jak ludzie zmieniali skrzynie itd. to nikt raczej nie myślał (nie wiedział?) o tym, że napędy licznika są inne, niż do zwykłych mostów.Ale co najlepsze, testowałem skrzynie z wałkiem 18 i 17 zębów podpinając do tego samego silnika, tego samego licznika i trzymając silnik na tych samych wartościach prędkości obrotowych i nie zauważyłem większej różnicy na wskazaniach.Pewnie jakieś są, ale kosmetyczne.Jeszcze inne przełożenie napędu licznika miały pierwsze lubliny ze skrzyniami 4-ro biegowymi, bo bodajże 8/18 i licznik 1000:1.To samo maja skrzynie Tczew i dlatego przy zmianie skrzyni, dobrze jest wymienić licznik na 1000:1, oczywiście jest jeszcze różnica na kołach.Ja jeżdżę na fabrycznych kołach, licznik mam lublinowski 1000:1, ale z racji opon, nadal mi zaniża.Swego czasu, to widziałem na necie jakiś "reduktor" który był niby do skrzyni Tarpana 239D, ale albo się tak komuś napisało, albo rzeczywiście napęd licznika wyglądał tam inaczej.

Autor:  sukiennik68 [ 20 lipca 2017, 17:33 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

jest tak jak w żuku, identycznie. Wg katalogu tarpan 239 wałek numer kat. B06-3802034-1 ( ile ma zębów?) współpracuje kołem napędowym w skrzyni nr kat A13-3802033 ( czy i gdzie można takie koło kupić ? ) Czyli nie było żadnego dodatkowego reduktora dedykowanego do tego modelu. U mnie obecnie tak jak pisałem wałek 16zębów współpracuje z niezidentyfikowanym kołem napędowym. Chcę dojść co dokładnie kryje się pod tymi oznaczeniami katalogowymi bo już nietety minęły czasy gdy mogłem pójść do sklepu i powiedzieć poproszę o część do żuka/tarpana nr kat taki to a taki :-) Szkoda.

Autor:  buźka [ 20 lipca 2017, 17:39 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

Poszukałem i to było to.
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... R/?id=3390
Niech mi ktoś wyjaśni, co to jest?

Autor:  Dziwny Mag [ 20 lipca 2017, 17:56 ]
Tytuł:  Re: licznik oszukuje

To jest coś, co jest w Tarpanie a nie ma w Żuku ani Nysie. ;)
Reduktor "sygnałów" wysyłanych do prędkościomierza. Zapewne wział sie stąd, że w Żukach i Nysach montowano jeszcze starszy typ licznika, "warszawowski", ten duży, a w Tarpanach już wtedy mały (taki, jak w ostatnich Nysach i Żukach). Tylko przełożenie licznika mogło wymusić zastosowanie tego reduktora przy wyjściu na linkę...

sukiennik68 pisze:
Koło napędzające wałek powinno być opisane na rysunku z elementami skrzyni biegów ( w katalogu Tarpana 239 to inny rysunek od tego na którym jest opisany/rozrysowany napęd prędkościomierza). Czy mógłbyś odczytać jego numer katalogowy ?


W tych katalogach, o których pisałem, w Żuku nie ma tego elemntu - nie ma "wałka z kołem zębatym", jest tylko "wałek napędu szybkosciomierza".
Z kolei w katalogu do Tarpana, jest "wałek napędu szybkościomierza" i "wałek z kołem zębatym" (i jego obudowa, taka, jak wyżej podlinkował Buźka).

Buźka, pisząc o różnej ilośći zębów na wałku w Żukach pisał o "wałku napędu szybkościomierza". Tego drugiego ustrojstwa, "wałka z kołem zebatym", w Żukach nie ma.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/