Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Tarpan 239D 1989r. https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=23&t=4368 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Niutek [ 02 marca 2019, 21:56 ] |
Tytuł: | Tarpan 239D 1989r. |
W posiadanie tego oto Tarpana 239D z 1989 roku wszedłem w sumie przez przypadek, zbieg okoliczności lub po prostu to było przeznaczenie Pewnego dnia dostałem telefon od znajomej ( ona wie że zbieram stare graty na czterech i dwóch kółkach) że jej sąsiedzi w sędziwym wieku mają Tarpana i nie wiedzą co z nim zrobić, i chcieli się mnie poradzić jako że jestem powiedzmy lokalnym ekspertem od tych spraw. Po umówieniu się z starszym małżeństwem po drodze zabierając kolegę właściciela dotarliśmy na podwórko na którym stał on. Na początku widząc porośniętego mchem wrośniętego w podłoże samochodu nie pałałem entuzjazmem. Jednak po bliższych oględzinach okazało się że nie jest tak źle zz bliska jak się wydawało z daleka Samochód ma ostatnią pieczątkę z przeglądu z 2011 roku, więc wrastał 8 lat. Jednak właściciel systematycznie go przepalał, coby się silnik nie zastał, oststnio był przepalany około 2 lata temu, ze względu że właściciel ciężko chorował i nie mógł się poruszać o własnych siłach. Po oglądnięciu przedstawiłem sprawę że mogę odkupic pojazd, po dogadaniu się co do ceny umówiliśmy się na następnuy termin celem uruchomienia silnika. Przygotowałem nowy filtr paliwa, bańkę z ropą wężyki itp, by go nie odpalać z orygialnego zbiorika, bo kto wie co tam się znajduje po latach. Po sprawdzzeniu poziomu oleju, który był w normie, wlaniu cieczy do układu chłodniczego, odpowietrzeniu układu zasilania Tarpan bez większych oporności przemówił. Zeszło chwilę wyrywać go z szponów matki natury, ale się udało. Tarpan wjechał na lawetę i jest już u mnie. Będę miał do użytkowników mnóstwo pytań związanych z odbudową tego pojazdu, chciał bym wrócić do oryginalnego koloru ( widać go na jedej z fotek ) oraz napisu na bokach Tarpan 239D. Przerobioną pakę raczej zdemontuję, a skrzynię ładunkową obiję nowymi deskami. Jak wam się widzi? Są jacyś użytkownicy, Tarpanów, którzy będą mogli mi merytorycznie pomóc przy odbudowie ? Na koniec fotki, na jednej z nich jest pamiątka w postaci fotografi, z czasów kiedy Tarpan był w BDB stanie, poprzedni właściciel sobie ją zostawił https://imgur.com/a/uCFJnK1 |
Autor: | hakin1 [ 03 marca 2019, 10:08 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
Ładny i ładna historia Powodzenia z remontem |
Autor: | sukiennik68 [ 03 marca 2019, 10:23 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
Witamy kolejnego 239D w "odbudowie". Chętnie pomogę na ile moja wiedza i możliwości pozwolą. Powodzenia ! |
Autor: | Niutek [ 04 marca 2019, 07:17 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
Na początek mam garść pytań: Sprzęgło jest takie jak w Ursusie c360 3p, czy po prostu pasuje z Żuka? Zauważyłem że brakuje tabliczki znamianowej, w dowodzie rejestracyjnym w polu VIN mam 5-cio cyfrowy numer a nie pełen 16 znakowy VIN. I tu się nasuwa kolejne pytanie- czy oprócz tabliczki znamianowej jest jakieś miejsce z wybitym numerem ramy/ nadwozia ? I tu prośba- czy ktoś z posiadaczy mógł by zrobić fotkę tabliczki znamianowej w swoim 239D ? Widziałem że są dostępne do kupienia, jednak jestem ciekaw jak wyglądały nabite na niej znaki i czy w dowodzie powinien się znajdować 16 znakowy vin. I następna kwestia- hak holowniczy. Czy ktoś ma takowy zamontowany, jeśli tak to czy oryginał czy podebrany np. Żuka czy Lublina. I jakie wartości powinny znajdować się w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach dotyczących mas holowanych przyczep. Mam Niewiadowkę N126 i czasem jadąc na jakiś zlot chciał bym zabrać ją se sobą. Z ciekawostek z tyłu jest zamontowanie gniazdko zasilania świateł przyczepki. Poprzedni właściciel mówił ze nie miał nigdy haka, całkiem prawdopodobne ze pierwsi właściciele mieli jakis doczepiany hak do holowania na dziko. Na czasie zacznę od wstepnego umycia samochodu i demontażu spoilera i paczki. |
Autor: | sukiennik68 [ 04 marca 2019, 18:13 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
zamach nie jest ani z żuka ani C 360 3P - jest z tarpana 239D, jeśli chodzi o samą tarczę sprzegła to pasuje z żuka, vin w tarpanie ogranicza się do numeru ramy ( bity na tabliczce znamionowej i na ramie po prawej stronie w okolicy koła przód) , numer nadwozia był nabijany w pobliżu tabliczki znamionowej w okolicy obudowy nagrzewnicy, vin w dowodzie ma mieć 5 cyfr, hak holownioczy w modelu 239D nie był nieststy przewidywany, |
Autor: | sukiennik68 [ 04 marca 2019, 23:55 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
w takim razie wiemy, że w 1987 r Tarpany 239D nie miały jeszcze pełnego VIN a w 1990 już miały gniazdo było montowane fabrycznie, w moim jest polskie, plastikowe, produkcji jakiejś spółdzielni. Producent Tarpana 239D, ze względu na baaaardzo marne parametry trakcyjne, "fabrycznie" nie przewidział możliwości holowania przyczepki przez ten samochód dlatego nie było certyfikowanych haków do tego modelu, dzisiaj można spotkać jedynie różne samoróbki. Chyba tylko jako "nagroda pocieszenia" fabrycznie "montowane było" przyspawane do ramy "ucho" z pręta gładkiego fi 10 |
Autor: | monterr07 [ 05 marca 2019, 00:02 ] | |||
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. | |||
Musiałeś mieć zmienione, wydaje mi się że na fotce z Motoru z 1987 roku z testu drogowego Tarpana też wychwyciłem to metalowe. Jak możesz to podeślij mi fotę tego ucha - nie kojarzę tego w swoim, chyba że masz na myśli uchwyt na belce do holowania edit: w temacie tabliczki znamionowej podsyłam skan z instrukcji
|
Autor: | kret [ 05 marca 2019, 14:37 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
ja mam tez "krótki" vin a rok produkcji 92 |
Autor: | Niutek [ 05 marca 2019, 18:32 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. | |||||||||
Dzięki za liczne odpowiedzi, nieco rozjaśnił mi się temat. Cytuj: W środku zostały nadkola czy właściciel je usnął zaślepiając czymś? Środek skrzynki jest w pełni oryginalny. Plandeka z stelażem jest przykręcona śrubkami fi6 do burt. Całkiem pomysłowe rozwiązanie, czy tak też było w oryginale ? Prawdopodobnie ta tabliczka będzie zgodna z modelem i rocznikiem mojego Tarpana? https://allegro.pl/oferta/tarpan-tablic ... 4f69ac7020 Jeszcze napisze do gościa z pytaniem jakie ma wymiary, miejsce po tabliczce ( niezamalowany oryginalny lakier) ma wymiary około 130x100 mm Gniazdko mam produkcji polskiej, plastykowe z metalową klapką. Spoglądając głębiej, jest rzeczywiście to ucho do holowania. Szukałem także dziś numeru na ramie, jednak bezskutecznie, widać było że ktoś kiedyś również odrapywał okolice tego miejsca z konserwacji, ja jednak numerów nie znalazłem, może ktoś zaznaczyć na fotce w kółku gdzie prawdopodobnie będą nabite ? Całkiem możliwe że korozja je całkiem wyżarła i nie ma już po nich śladu. Jak metoda odrapywanie nie pomoże to wypiaskuję tek kawałek ramy.
|
Autor: | sukiennik68 [ 05 marca 2019, 18:58 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
miejsca pól numerowych w 239d Załącznik:
|
Autor: | Niutek [ 05 marca 2019, 19:48 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
sukiennik68 Jest może gdzieś dostępna cała instrukcja w formie skanów do 239D? Szukałem po internetach i znalazłem tylko parę słabej jakośći początkowych stron, prawdopodobnie znalezione na jakieś aukcji allegro. |
Autor: | sukiennik68 [ 06 marca 2019, 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
napisz na PW adres mailowy to coś podeślę |
Autor: | monterr07 [ 07 marca 2019, 00:04 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
Jeżeli chodzi o montaż stelaża do skrzyni, to w oryginale też tak było, oryginalny stelaż składał się z 4 rurek wygiętych w "U" i łączące je po długości paki 8 prostych rurek. Jak dobrze kojarzę to w moim dwa środkowe pałąki były przymocowane śrubami do burt - głowy nie daję ale nie mniejsze jak M8. Raczej oryginał, ponieważ szybko po zakupie pakę wyłożyli płytami, więc modyfikacji przy takich rzeczach raczej nie było. |
Autor: | sukiennik68 [ 07 marca 2019, 14:03 ] |
Tytuł: | Re: Tarpan 239D 1989r. |
oryginalny stelaż pod plandekę 239d Załącznik:
|
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |