Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/

5 bieg w skrzyni KIA PD.97
https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=8&t=4712
Strona 1 z 1

Autor:  slisman [ 26 lutego 2020, 12:39 ]
Tytuł:  5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Czołem!
Tak przeglądam internat i nie widzę niczego co by mi pomogło. A wiem, że podobne zabiegi ludzie robili w autach VAG (dotępne różne skrzynie z różnymi przełożeniami), albo majstry robiły np. w autach ciężarowych dobierając koła zębate od innych aut.

Otóż czy ktoś próbował wydłużyć 5 bieg w skrzyni KIA spiętą z Andorią 2.4 4CT90i?
A może pasuje od czegoś innego skrzynia bez wielkich kombinacji?
Zestopniowanie 5 biegu mnie dobija na trasie, może dałoby się dopasować koła zębate obu wałków od czegoś innego?

Wymiana mostu na wersję z 2.9t nie wchodzi w grę, jak jak i większe koła - wtedy zmienia się przełożenie na wszystkich biegach, a 1-4 moim zdaniem daje radę :)

Pytałem już w wielu warsztatach...i nic.

Dzięki i pozdrawiam

Autor:  piotr1eo [ 04 marca 2020, 20:45 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Nie wiem jak było w kiance, nie miałem rysunków. Żeby wydłużyć 5 trzeba zmienić dwa tryby jeden na wałku głównym jeden na choince. Prawdopodobnie trzeba by dorobić takie koła zębate. W Tczewie koła na choince są jedną odkówką, praktycznie niemożliwa sprawa aczkolwiek ludzie są kreatywni. Bardziej realne byłoby dołożenie tak zwanego "OverDrive". W starszych volvach i fordach chyba się trafiały. Elektronicznie (przyciskiem na lewarku) włączany nadbieg w dodatkowej skrzynce za skrzynią biegów. Naprawdę fajnie by się spisywał szybszy 5 bieg:/

Autor:  buźka [ 05 marca 2020, 00:45 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Może coś w rodzaju reduktora, tylko odwrotnie (muliplikator, to się nazywa?) montowane zaraz za skrzynią, tylko musiało by mieć jakby dwa przełożenia. Bezpośrednie i nadbieg. Dobra by była do tego nawet jakaś niewielka skrzynia z nadbiegiem, żeby jak najmniej miejsca zajmowała. Tylko żeby nadbieg był naprzeciwko biegu bezpośredniego, jak w naszym tczewie, to wtedy rzeczywiście można by było wykminić jakieś elektryczne sterowanie, albo po prostu tradycyjny drążek, tylko zblokować lewarek, żeby wybierak był cały czas naprzeciwko odpowiednich przesuwek i żeby wtedy działał tylko przód-tył. Tylko taka dodatkowa skrzynia pewnie dodatkowo zabrała by trochę mocy.
A i tak teraz myślę, czy gdyby zamontować odwrotnie jakiś reduktor, to nie zwiększał by wtedy obrotów, po przełączeniu na terenowe? W sensie, wyjście do mostu by było wejściem napędu ze skrzyni, a wejście wyjściem na most. Zasada działania pozostała by chyba ta sama, czyli przełączanie pomiędzy terenowymi a szosowymi, czyli w tym wypadku byłby to nadbieg i bieg bezpośredni. Tylko wtedy, to chyba już albo jedno, albo drugie, bo w terenówkach chyba się to włącza na postoju? W takiej konfiguracji, wszystkie biegi zostały by wydłużone.

Autor:  piotr1eo [ 05 marca 2020, 06:40 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

To właśnie tak działa "OD"

https://live.staticflickr.com/8346/8240 ... e710_b.jpg
To ta dodatkowa skrzynka. Ma własną pompę oleju i hydraulicznie przełącza tak jak w automacie pod obciazeniem.

Buźka. Taka dodatkową skrzynia to nie głupi pomysł. Można tego użyć nie tylko do przyspieszania albo bezpośredniego ale też do redukowania.
W niektórych autach terenowych reduktor miał w domyślnym położeniu przełożenie szybsze niz 1:1, jak znajdę taki to dam znać.

Autor:  slisman [ 05 marca 2020, 11:24 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Tak wygląda w KIAnce wnętrze skrzyni, zębatki obu wałków dałoby radę zdjąć - piąty bieg jest oddzielnie. Tylko pewnie z dopasowaniem byłby problem, nie ma gotowych zestawów tak jak np. do nissana patrola (dłuższy piąty bieg).

O over drive też myślałem, dużo osób ostatnio kombinowało na złombolowych grupach.

A jak to widzicie? Za skrzynią wpiąć over drive, dać krótszy wał i powinno smigać? Rozwiązanie z volvo kojarze. Skrzynka redukcyjna byłaby spoko na podjazdy itd. Ale overdrive generalnie koncepcyjnie bliżej leży do zamierzonego celu - czyli załączaniu na autostradzie.

A z over drive...może podziałamy, zajrzę pod auto i podumam. Dzięki! Ale chętnie przyjmę Wasze przemyślenia!

Załączniki:
81552259_2822220591151163_5799910930141675520_o.jpg
81552259_2822220591151163_5799910930141675520_o.jpg [ 177.61 KiB | Przeglądany 8919 razy ]

Autor:  piotr1eo [ 05 marca 2020, 15:56 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

domyślam się, że nie jest to Twoja skrzynia na obrazku, ale jeśli jest Twoja to zdejmij koła i podjedź do zakładu co może dorobić takie koła i dowiedz się ile będzie kosztowało dorobienie na wymiar, przy okazji może ktoś z forum będzie chciał, albo jakiś złombol, jeśli by się udało to osobiście będę żałował że nie mam kii w żuku.

koszty jednostkowe mogą być w okolicach 400 zł (nie jestem pewien). jeśli się przeliczy OD i skracanie wału to będzie też kosztowało swoje.
LandRovery mają reduktor który w przełożeniu H ma przełożenie szybsze niż 1:1 ale to wydłuża wszystkie biegi.

Autor:  slisman [ 06 marca 2020, 09:26 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Moja nie, moja akurat siedzi (właściwie to jeździ) w aucie. Rozważam czy nie kupić drugiej na części i do eksperymentów.

Dokładnie - OD chociażby ze względu na wał i zakup modułu to będzie więcej.

Co do zakładu - o jakim myślisz? Uderzałem do zakładów, co robią tylko skrzynie, skrzynie od ciężarówek itd i raczej nikomu nie chce się bawić :)

EDIT:
znalazłem parę zakładów co dorabiają koła zębate. Dzwonie zaraz dowiedzieć się co i jak!
https://zkztorun.pl/oferta-dorabianie-k ... 13,pl.html
http://www.bef-mont.com/oferta/kola-zeb ... adnie.html

Autor:  piotr1eo [ 06 marca 2020, 17:40 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Właśnie o takich zakładach pisałem. Ciekawe jakie koszta. Dodatkową skrzynia pewnie przyda się do zabawy. Potem można złożyć spowrorem i sprzedać:) z dłuższą piątka na pewno ktoś kupi
Pytaj o ilości typu 10 kompletów, jest trochę taniej. Może jeszcze ktoś się skusi ?

Autor:  tstiller [ 11 marca 2020, 19:57 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Ja w razie czego byłbym zainteresowany. Przecież ta piątka w kijankowej skrzyni to jakaś porażka.

Autor:  JuniorCrx [ 08 kwietnia 2021, 17:29 ]
Tytuł:  Re: 5 bieg w skrzyni KIA PD.97

Jak z tematem dorobienia kół?

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/