Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Zmiany w Żuku przeprowadzane w okresie do 1964 roku https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=15&t=329 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | J [ 07 września 2008, 22:48 ] |
Tytuł: | Zmiany w Żuku przeprowadzane w okresie do 1964 roku |
Dysponuje niezwykle interesującym informatorem opisującym zmiany wprowadzone w Żuku w okresie od 1960 (wydanie katalogu części) aż do początków 1964. Jako że dotychczas w sieci nie znalazłem opisu zmian przeprowadzonych w tym okresie, pozwolę sobie, cytując informator wprowadzić troszkę porządku w miejsce domysłów i ułatwić życie osobom, które chciałyby określić stopień oryginalności napotkanego egzemplarza „z lat przełomu drzwiowego”. Oczywiście, jeżeli ktoś z Forumowiczów dysponuje dodatkowymi informacjami (proszę, potwierdzonymi jakimiś ówczesnymi wydawnictwami), proszę o uzupełnienie poniższego zestawienia. 1. Filtr olejowy bocznikowy. Zmiana wkładu filtra olejowego bocznikowego z okrągłego o numerze katalogowym 51-1017035-13 na wkład filtrujący trójkątny o numerze 51-1017035-12-2. Obydwa rodzaje wkładów są wzajemnie wymienne i można dowolnie stosować jeden bądź drugi. 2. Pompa paliwowa. Ze względu na utrudniony dostęp do dźwigni pompy paliwowej, do samochodów od numeru podwozia 25400 zostaje wprowadzone cięgno dźwigni pompy paliwowej, ułatwiające ręczne pompowanie paliwa. 3. Układ wydechowy. Pierwotne rozwiązanie układu wydechowego stwarzało możliwość przedostawania się spalin do skrzyni ładunkowej. Od podwozia nr 4751 zastosowano, więc nowy układ wydechowy ze zmienionymi rurami i tłumikiem zamocowanym w innym miejscu. Wylot spalin znajduje się teraz z lewej strony samochodu, co jest zgodne z postanowieniami Kodeksu Drogowego. Celem zastosowania nowego układu wydechowego do samochodów z podwoziami o numerach niższych od podanego nr, należy wykonać we własnym zakresie (nie są produkowane jako części zamienne) i przyspawać je do ramy samochodu. 4. Hamulec ręczny. Od numeru podwozia 6401 wprowadzono do hamulca ręcznego trzpień zacisku, nr katalogowy A03-3508040-2, o zmienionym kształcie, jak również zmieniono nowy grzebień zapadki nr A03-3508048. Ponadto jedną ze śrub mocujących grzebień zapadki zastąpiono wkrętem. 5. Cewka zapłonowa. Ze względu na zdarzające się wypadki urywania się wsporników cewki zapłonowej (wpływ drgań silnika), jak również dla zmniejszenia nagrzewania się cewki, począwszy od podwozia nr 28400 cewka ta będzie mocowana nie do silnika, tylko do stałej osłony silnika. 6. Światło odblaskowe, przerywacz, przełącznik kierunkowskazów. Od podwozia nr 18985 wprowadzono do samochodu dwa światła odblaskowe, o numerze katalogowym PN/S-76090 typ Ac, mocowane w dolnej części narożników ścian bocznych skrzyni ładunkowej, pod światłami pozycyjnymi. W ten sposób dostosowano się do wymagań nowego Kodeksu Drogowego. Przełącznik kierunkowskazów nr 51-3713300 zmieniono na przełącznik nr W-21, a przerywacz termobimetalowy nr 20-3726150-1 zmieniono na przerywacz nr P1. Obydwa rodzaje przełączników oraz przerywaczy są wzajemnie między sobą zamienne. 7. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Od podwozia nr 5290 wprowadzono do samochodu zmienioną pokrywę oświetlenia tablicy rejestracyjnej, z przymocowanymi do niej na stałe oprawkami żarówek. Zmiana ta znacznie ułatwia dostęp do żarówek w razie konieczności ich wymiany. Pokrywa nie jest zamienna z pokrywą stosowaną wcześniej. 8. Tablica wskaźników. Od podwozia nr 6234 wprowadzono do samochodu zegar godzinowy nr 20-38040-W11 z napędem mechanicznym. W związku z tym tablica wskaźników nr A03-3801022 została zmieniona na tablicę nr A03-3801022-2, Nowa tablica nie jest zamienna z tablicą poprzednio stosowaną i nie można jej założyć do samochodu o niższych numerach nadwozia. Niezależnie od tego szybkościomierz nr 20-3802010-W1 zmieniono na szybkościomierz B06-3802010, co jednak nie spowodowało utraty zamienności szybkościomierza między sobą. 9. Kabina kierowcy. Najpoważniejszą zmianą wprowadzoną do samochodu Żuk jest zastosowanie kabiny kierowcy z drzwiami zawieszonymi na słupku przednim i otwierającymi się do tyłu, wzmian za kabinę z drzwiami zawieszonymi na słupku tylnym i otwierającymi się do przodu. Uzyskano przez to pewność, że drzwi nie otworzą się podczas jazdy, jak również zwiększono sztywność drzwi i poprawiono szczelność i wentylację kabiny. Same kabiny są wzajemnie ze sobą zamienne i można montować do samochodu jedną lub drugą, natomiast należące do nich poszczególne elementy, jak drzwi, okna i zamki między sobą zamienne nie są. Jedynie klamki są wspólne dla obu kabin. Zarówno kabina z drzwiami zawieszonymi na słupku przednim, jak i należące do niej elementy zmienione, zostały wprowadzone od podwozia nr 21448. Pierwsza zmieniona kabina otrzymała numer nadwozia 20810. 10. Lusterko wsteczne. Od podwozia nr 18967 zastosowano do samochodu dwa odchylane lusterka wsteczne, o numerach K03-8201700 (lewe) i K03-8201701 (prawe). Lusterka te nie są zamienne z lusterkami stosowanym poprzednio (zmiana miejsca mocowania i samego wspornika lusterka). 11. Podstawa foteli. W związku z wprowadzeniem hamulca ręcznego działającego na wał napędowy od podwozia nr 6289 skrzynkę narzędziową nr K03-5112012 zmieniono na K03-5112012, a ściankę środkową podstawy foteli nr K03-5112072, zmieniono na K03-5112072-2. Równocześnie usunięto przegrodę skrzynki, nr K03-112076. Wymienione wcześniej części nie są wzajemnie zamienne. Od podwozia nr 25400 będą wprowadzone metalowe pokrywy skrzynki akumulatorowej, środkowej i narzędziowej o numerach katalogowych K03-5112066-1, K03-5112080-1, K03-5112040-1. Zastąpią one stosowane obecnie pokrywy ze sklejki nr K03-5112066, K03-5112080, K03-5112040. 12. Ogrzewanie kabiny. Celem poprawienia ogrzewania kabiny kierowcy, wprowadzono od podwozia nr 15830 nowy wlot nagrzewnicy, o zmienionym kształcie. Może on być stosowany do samochodów o niższym numerze podwozia. 13. Wentylator ogrzewania szyby przedniej. W wentylatorze ogrzewania szyby przedniej zastosowano wirnik o zmienionym kształcie. Również przewód giętki został zmieniony na bardziej technologiczny. W obydwu przypadkach numery części pozostały te same. Ponadto celem unifikacji, włącznik silnika wentylatora, nr katalogowy 20-3713300 został zmieniony na włącznik nr W-22. 14. Osłona silnika przednia. Od podwozia nr 25400 wprowadza się do samochodu Żuk zmienioną osłonę chłodnicy nr katalogowy K03-8402024-21 (dotychczasowa osłona miała numer K03-8402024). Zmiana polega na zastosowaniu siatki tłoczonej, zamiast plecionej i zakończonej obramowaniem. Również kształt ozdoby wlotu nr K03-8402018-1 został zmieniony na bardziej technologiczny. Obydwie zmiany nie mają wpływu na zamienność części. 15. Ściany boczne skrzyni ładunkowej. Zmiany wprowadzone do obydwóch ścian bocznych nie powodują braku zamienności i dlatego ich omawiać nie będziemy. 16. Podłoga skrzyni ładunkowej. Od podwozia nr 11923 została wprowadzona do samochodu nowa podłoga skrzyni ładunkowej nie posiadająca listew ochronnych i wykonana z desek zestawianych na wpust. Podłoga jest całkowicie zamienna z podłogą produkowaną poprzednio. 17. Ściana tylna skrzyni ładunkowej. Celem ułatwienia wchodzenia do skrzyni ładunkowej bez otwierania ściany tylnej, od podwozia nr 14260 zastosowano płat tylni skrzyni ładunkowej, nr katalogowy L03-8503038-1, posiadający stopień z prawej strony. Stopień ten jest przyspawany od wewnątrz do płatu tylnego. Można go zastosować do samochodów o niższych numerach podwozia jedynie przez wymianę całego płatu tylnego. Ponadto od podwozia nr 25400 zostanie wprowadzona aluminiowa osłona stopnia płatu tylnego, posiadająca nr katalogowy L03-8503046, mocowana do płatu wkrętami samogwintującymi. 18. Narzędzia kierowcy. Od podwozia nr 9025 do wyposażenia kierowcy dodano klucz do odpowietrzania hamulców nr katalogowy 20-3901103, oraz anulowano ręczną olejarkę nr 51-3901416-2. |
Autor: | J [ 15 września 2008, 21:55 ] |
Tytuł: | Zmiany w Żuku przeprowadzone w okresie do roku 1964. |
Tak, zatem to już wszystkie informacje jakie udało mi się odnaleźć na chwilę obecną, oczywiście jak tylko natrafię na coś nowego, postaram się wkleić... ![]() |
Autor: | Dziwny Mag [ 16 września 2008, 23:36 ] |
Tytuł: | |
Chwała Ci za te informacje!! ![]() |
Autor: | PARZUŚ [ 18 września 2008, 19:39 ] |
Tytuł: | |
Tak tak oczywiście info godne pochwały ![]() |
Autor: | Dziwny Mag [ 14 marca 2011, 23:38 ] |
Tytuł: | |
Reflektorami w Żuku SERYJNYM nie zaprzątałbym sobie głowy. W Warszawach formalnie zmiana nastąpiła w 1957 roku. Tak więc prototypy Żuka składano jeszce na wcześniejszych zapasach, ale w produkcji seryjnej na 99,9% montowano już "nowy" wówczas typ reflektora. Zresztą - wykaz zmian z pierwszego postu nic nie mówi o reflektorach... choć można by podnieśc kwestię, że wykaz jest od 1960 roku... ale nie dajmy się zwariować ![]() |
Autor: | Marian [ 06 lipca 2011, 13:39 ] |
Tytuł: | |
Mam pytanie - od kiedy wprowadzono elektryczny napęd zegara godzinowego? W wykazie w pierwszym poście jest wzmianka, że zastosowano zegar mechaniczny -ok, ale potem stosowano elektryczne. Ktoś wie od kiedy? Mam jeden i drugi, na elektrycznym jest data III 79, natomiast na mechanicznym nie ma żadnych wybitych numerów. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |