Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Różnice Nysa 521 a 522 - wersja robocza tematu https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=5&t=592 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Boogiman [ 20 lipca 2009, 20:50 ] |
Tytuł: | Różnice Nysa 521 a 522 - wersja robocza tematu |
UWAGA! WERSJA ROBOCZA - DATY NA RAZIE TRzEBA TRAKTOWAĆ BARDZO ORIENTACYJNIE. W najbliższych tygodniach przysiąde z literaturą i poszukam dokładnych dat wprowadzenia poszczegółnych zmian. Wątek wydzielony z tematu mirka900 o jego Nysce ( Nysa 522 1975 ), stąd taki początek ![]() nie 522 a 521 ![]() rarytas ![]() |
Autor: | PARZUŚ [ 20 lipca 2009, 22:27 ] |
Tytuł: | |
ooo widzisz Boogi nikt tego tytułu nie zauważył ![]() |
Autor: | Dziwny Mag [ 21 lipca 2009, 00:15 ] |
Tytuł: | |
Chyba jednak 522 z niskim dachem ![]() ![]() |
Autor: | Boogiman [ 21 lipca 2009, 07:03 ] |
Tytuł: | |
Dziwny Mag pisze: Chyba jednak 522 z niskim dachem eeee chyba coś kręcisz ![]() ![]() ![]() |
Autor: | nysanek [ 21 lipca 2009, 09:17 ] |
Tytuł: | |
1975 rok to oficjalne wejscie nysy 522 do oferty fabryki i byly razem robione model 521 i 522 , okolo 1977-78 roku skonczyl sie model 521 praktycznie resztki wytloczonych czesci dachu niskiego i w wiekszej czesci zostawaly te nysy w kraju , 522 z wysokim dachem szly w pierwszej kolejnosci na eksport w tamtych latach , tabliczka znamionowa mogla juz miec tez nabite 522 owiele wczesniej , model 522 byl dla niemcow zachodnich robiony wlasnie z wysokim dachem od 1972 roku , nysy ktore sie spotykalo na polskim rynku nieraz odbiegaly od tego co sie czyta lub widzi w katalogach czesci zamiennych. Mirek900 odczytal swoja tabliczke znamionowa jak stalo tam 522 i rocznik 75 to sie zgadza.Tak ze to byl dziwny czas produkcji ![]() |
Autor: | Dziwny Mag [ 22 lipca 2009, 01:57 ] |
Tytuł: | |
W potocznym naszym paplaniu przyjęło się "chodzenie na skróty", że niby niski dach to 521 a wysoki dach to 522 - ale to bzdura ![]() Różnice między 521 a 522 to róznice mechaniczne, a wysokość dachu to jakby opcja. Mechanicznie 521 były takie same, jak Nysy 501 - czyli jednoobwodowe hamulce bez wspomagania, amortyzatory tylne ramieniowe, dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy, skrzynia biegów 3-biegowa, jednoczęściowy (niedzielony) wał napędowy i hamulec ręzcny działający na wał. Także otwarty układ przewietrzanbia miski olejowej (nadmiar oleju "wypluwany" na glebę), mokry filtr powietrza. Z kolei w modelu 522 to 4 biegowa skrzynia, hamulec ręczny na linkach, działający na tylne koła, zamknięty układ przewietrzania miski olejowej i suchy filtr powietrza oraz dzielony wał napedowy. W praktyce niezbyt ściśle trzymano się tej specyfikacji, a po jakichś 3-4 latach, gdy wszystkie Nysy zaczęy dostawać hamulce 2 obwodowe ze wspomaganiem w ogóle zaprzestano różnicowania modeli, skrzynię 3 a 4 biegowe, wały napędowe 1 czy 2 częściowe traktowano jako opcje do wyboru i zaprzestano używania liczby "521", a wszystkie nysy oznaczano juz tylko jako "522". |
Autor: | Juzef [ 22 lipca 2009, 20:33 ] |
Tytuł: | |
Aha, czyli specyfikacja to był taki pic? Bo tak czytam i się dziwię: w sumie nasz rocznik 1981 ma 3 biegi, mokry filtr powietrza i otwarty układ przewietrzania miski olejowej. |
Autor: | Dziwny Mag [ 23 lipca 2009, 12:21 ] |
Tytuł: | |
W pierwszej połowie lat 70-tych - zwłaszcza w prospektach - podkreślano, że FSD buduje samochody w 2 odmianach, różniących się właśnie "stopniem technicznym zaawansowania konstrukcji" ![]() Model "522" pojawił się w 1972 roku. Przez jakieś 3-4 lata produkowano równolegle 521 i 522, choć z obserwacji zachowanych wozów zdaje się wynikać, że za podstawę rozróżnienia przyjmowano układ hamulcowy (521: jednoobwodowy + ręczny na wał, 522 dwuobwodowy ze wspomaganiem + ręczny na koła tylne), a od kiedy 2 obwodowe hamulce (i tym samym ręczny na linkach) wprowadzono do wszystkich egzemplarzy (około 1975/6 - ? roku ), zrezygnowano z oznaczenia "521" i produkowano już tylko Nysy 522, zaś wszelkie róznice w wyposażeniu były tym, co dzisiaj nazywamy opcją (skrzynia biegów 3 lub 4 biegowa; wał napędowy 1 lub 2 częsciowy; gaźnik jikov i mokry filtr powietrza lub gaźnik weber i suchy filtr powietrza). Przy czym pamietajmy, że mówimy tu cały czas o latach 70-tych. Później zakład wprowadzał mniejsze lub większe usprawnienia jeszcze, głównie w elektryce, ale to nie miało już zadnego wpływu na oznaczenie i nazewnictwo modelu. |
Autor: | nysanek [ 23 lipca 2009, 14:32 ] |
Tytuł: | |
zrodlo aneks warsztatowy FSC z 1975 roku wprowadzono takie zmiany : dwuobwodowy hamulec ze wspomaganiem serwo , stacyjka z blokada kolumny kierownicy, gaznik weber z suchym filtrem typu fiat , skrzynia 4 biegowa, hamulec reczny na linki , te zmiany wprowadzono rowniez dla zukow. Dodam ze w polsce te auta ktore byly na rynku krajowym byly bardzo ubogie w pierwszej kolejnosci te wyzej wymienione zmiany byly wprowadzane do sam. eksportowych , tak ze pamietam dokladnie oraz moj tata mi to mowil ze jak skonczyl sie zywot kompletnej nysy 521 ktora kiedys byla zakupiona jako calosc , to zdejmowali bude 521 rama oraz silnik caly osprzet byl regenerowany i firma dostawala przydzial na nowe nadwozie 522 , nadwozie nasadzili na ta rame 521 i tak byla to nysa 522/521 ![]() ![]() |
Autor: | Marian [ 26 października 2009, 21:19 ] |
Tytuł: | |
pytanko taki się mi nasunęło, bo we wszystkich znanym mi do tej pory nyskach gniazkdo lampki przenosnej bylo mocowane pod deska rozdzielcza nad nogami kierowcy po lewej, kolo ciegna zaluzji chlodnicy. A na zdjeciu komory silnika jednej 521 zobaczylem ,ze takie gniazdo zostalo zamontowane w komorze silnika.. pytanie, czy tak bylo fabrycznie, czy to czyjas twórcza inwencja? Wstawie zdjęcia, jak dtylko dostane na to zgode autora, bo zdjęcia dostałem mailem. Pozdrawiam Marian ![]() |
Autor: | Robo [ 27 października 2009, 08:56 ] |
Tytuł: | |
Po lewo było fabrycznie. |
Autor: | nysanek [ 20 listopada 2010, 12:43 ] |
Tytuł: | |
czyli co ???????? 521 od 69-78/79 522 od 72-94 takie malowania jak na tym zdjeciu robili dla folderow reklamowych i z tego co wiem dla krajow zachodnich RFN ,Francja ,GB 522 od wejscia w 72 roku byla tylko dla RFN , od 75 roku pokazywaly sie 522 w polsce i 521 tak w 78 roku zostala wycofana pozostala tylko 522 |
Autor: | Dziwny Mag [ 21 listopada 2010, 00:12 ] |
Tytuł: | |
Pażdziernik 1969 rozpoczęcie produkcji Nysy 521 (tylko nowy wygląd przodu, konstrukcja i technologia budowy jak wcześniej). W uproszczeniu (szczegółowo napisałem w tym temacie wcześniej): Od 1972 roku rozpoczęły się stopniowe modyfikacje auta; część z nich wdrażano pakietami do produkcji, ale nie rezygnowano też z wcześniejszych rozwiązań (mowa głównie o hamulcach). Wprowadzono oznaczenia dla zróżnicowania aut. Te ze starszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi to "521", a te z nowszymi to "522". Kiedy po kilku latach najistotniejsza różnica - czyli 2-obwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem zagościł we wsyztskich egzemplarzach, dalsze utrzymywanie różnicy w oznaczeniach nie miało już żadnego sensu, i pozostawiono tylko "522". Co do malowań - nie ma żadnego, absolutnie żadnego związku pomiędzy rodzajem malowania a modelem. Co najwyżej możnaby mówić, że zwykle najbogaciej malowano mikrobusy, a najprościej chłodnie i furgony oraz zwykle najefektowniej auta demonstracyjne - do zdjęć do prospektów czy na targi. |
Autor: | nysanek [ 21 listopada 2010, 09:47 ] |
Tytuł: | |
modelu 522 by wcale moglo niebyc to dopiero na targach w brukseli , niemcy zachodni podeszli do naszych ktorzy tam wystawiali nyski 521 i im powiedzieli ze sa zainteresowani nysami ale dach musial by byc o 10 cm wyzszy , tak wiec nasi zrobili ten dach o 10 cm wyzszy, nysy na rynku zachodnim z tego co sie dowiedzialem byly w komunalnych panstwowych zakladach oraz w ochotniczych strazach pozarnych , na lotniskach jako samochody serwisowe poruszaly sie tylko na terenie lotniska , nawet FSD przygotowywala nyski w kolorze pomaranczowym z kogutem na dachu , dla komunalnych zakladow tu w niemczech od zawsze auta komunalne byly pomaranczowe z kogutem pomaranczowym na dachu.Na ebay.de wylicytowalem kiedys liste adresowa wszystkich serwisow na terenie niemiec zachodnich ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |