Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/

Brak klaksonu w Nysie 522
https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=7&t=2443
Strona 1 z 1

Autor:  SQ1SGB [ 23 marca 2014, 20:04 ]
Tytuł:  Brak klaksonu w Nysie 522

Witam.
Zniknął mi klakson (na krótko działa). Przy okazji włącznik wycieraczek pod kierownicą też nie działa ale postanowiłem zrobić to po kolei.
Na schematach wszędzie widać, że do klaksonu na stałe podłączony jest "+" natomiast włącznik pod kierownicą zwiera klakson do masy. Przemierzyłem i włącznik do masy zwiera (czyli jest dobry) tylko zauważyłem ciekawą "anomalię". Od mojego klaksonu przewód masowy idzie bezpośrednio do masy pojazdu. Wniosek - musi być starowany "+". Można by pomyśleć, że to jakaś radosna twórczość ale w drugiej 522 jest to samo. I w sumie jestem w kropce bo schemat sobie a Nysa sobie a nie uśmiecha mi się ciąć wiązki żeby to rozwiązać.
Tu pojawia się moje pytanie. Czy w Waszych Nysach klakson sterowany jest masą czy tak samo jak u mnie plusem?

Autor:  Marian [ 23 marca 2014, 20:16 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

U mnie w Nysie do klaksony dochodzi jeden przewód - plusowy, masa jest na obudowie (klakson przykręcony do wspornika ramy czy nadwozia, nie pamiętam). Nie mierzyłem, ale żeby to mogło działać, musi być sterowany przez zwieranie i rozwieranie "+". Jeśli masz uszkodzony przełącznik zespolony, to najprawdopodobniej po tej stronie leży przyczyna. Pytanie jeszcze,czy masz klakson włączany przyciskiem na kierownicy, czy wajchą na przełączniku zespolonym. U mnie prawą wajchę, jak się ciągnie do siebie to się trąbi, przycisku w kierownicy nie mam w ogóle.

Autor:  SQ1SGB [ 23 marca 2014, 22:17 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Ja mam tak samo jak u Ciebie - włączany wajchą. Tylko, że znalazłem przewody wychodzące z wajchy do kostki i jest przejście na mierniku kiedy przyciągam do siebie dźwignię. Znaczy, że wajcha od klaksonu jest sprawna.
Ze schematu natomiast wynika, że klakson powinien być sterowany masą a nie jest. Ech... i bądź tu człowieku mądry ;D

Autor:  Marian [ 23 marca 2014, 22:25 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Z którego roku masz Nysę, tzn z którego roku może pochodzić wiązka i na ile wg Ciebie była modyfikowana?

Autor:  SQ1SGB [ 24 marca 2014, 08:06 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

1990 i 1993
Wiązki wyglądają na oryginalne. Nie były cięte.

Autor:  Marian [ 24 marca 2014, 11:45 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

To dziwne... U mnie 1990. Ale tak czy owak - posprawdzanie całej wiązki z częsciowym jej "rozpruciem" nie jest problemem, zrobiłem to u siebie w Nysie, zajęło mi to jedno popołudnie, w przypadku przedniej wiązki, tylną wyprułem i w garażu naprawiłem i zamontowałem ponownie. Całość zamknęła się w weekendzie :)

Autor:  SQ1SGB [ 24 marca 2014, 12:45 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Tak też pewnie zrobię niemniej interesuje mnie ta zmiana w stosunku do schematu. U Ciebie klakson też sterowany jest + czyli już w trzech Nysach tak jest. Ze schematu wynika, że masą.

Autor:  Marian [ 24 marca 2014, 13:58 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Chyba nie łapię Twojego toku myślenia... Wg mojego schematu, dostępnego tu -> polskiedostawczaki.pl/schematy/522.zip

W załączeniu wycinek - klakson jest podłączony do masy obudową, przewód "gorący" idzie do przekaźnika, od przekaźnika do włącznika pod kierą i do skrzynki bezpieczników, co jest logiczne i tak być powinno, i jestem przekonany, że tak jest u mnie :)

Chyba, że chodzi Ci o jeszcze coś innego, ale przez "sterowanie" mam na myśli to, na jakim przewodzie jest włącznik, przekaźnik, etc... no i wg schematu jest ewidentnie na plusowym.

opis schematu:
4. klakson
37. złącze przełącznika zespolonego
43. skrzynka bezpieczników

Załączniki:
klakson.JPG
klakson.JPG [ 303.94 KiB | Przeglądany 10639 razy ]

Autor:  SQ1SGB [ 24 marca 2014, 15:38 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Faktycznie...
Mój błąd polega na analizowaniu schematu z książki serwisowej Żuka bo od Nyski nie mam.
o i wszystko jasne:) Dzięki za sprostowanie.

Autor:  Tomek [ 05 lipca 2014, 15:28 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Ostatnio u siebie walczyłem z klaksonem i w każdej nysce przełącznik zespolony pod kierownicą zamyka obwód masy, przekaźnik nie jest wcale zmasowany, do 3 pinów w przekaźniku podłączone jest "+" stałe po przekręceniu kluczyka - od skrzynki z bezpiecznikami, wyjście na "+" do klaksonu no i masa pochodząca od przełącznika zespolonego.

Autor:  Marian [ 07 lipca 2014, 22:42 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Jakim cudem, skoro oryginalny klakson w Nysie jest masowany do ramy i dochodzi do niego JEDEN przewód? Chyba, że masz jakiś inny klakson i coś jest pomieszane. A może masz instalację z "+" na masie?

Autor:  Tomek [ 08 lipca 2014, 06:02 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Klakson fabryczny, oczywiście jest zmasowany, dlatego jest załączany "+", przekaźnik, mimo, że ma metalową obudowę nie jest zmasowany do nadwozia/ramy, reszta od obudowy jest odizolowana tworzywem sztucznym.

Autor:  Marian [ 08 lipca 2014, 08:51 ]
Tytuł:  Re: Brak klaksonu w Nysie 522

Większość przekaźników nie jest zmasowana do obudowy, tylko ma osobny przewód masowy.
Jeśli włącznik jest na "+", to znaczy, że wszystko jest ok... Nie wiem w takim razie o co pytasz :)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/