Dzisiaj jest 18 czerwca 2024, 04:18


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: 07 stycznia 2024, 18:23 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Witam

Od samego początku chciałem założyć elektryczne wspomaganie do mojego S237 ze wzgledu na założone szersze ogumienie , nigdzie nie widziałem kogokolwiek kto by taka modernizację zrobił dlatego cały czas czuje się jakbym zdobywał Amerykę w tym temacie.
Na początku miało być od F Fiesty ale nie chciało działać w trybie serwisowym. Potem klasyka z R Scenica, ale za wielki gabaryt ni w ząb nie pasuje. ZUKowcy montują w komorze silnika, a tarpan ma tak blisko blotnik drazka że bez podcinania nie ma szans, a ja chciałem je mieć ale bez psucia auta. I żeby to było bezpieczne.


Ostatnio zmieniony 07 stycznia 2024, 22:41 przez Qbaty, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 18:31 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Tym sposobem trafiłem na ogłoszenie z olx z wspomaganiami elektrycznymi do różnych polskich aut (mnie 600 kosztowalo). Opis jak zawsze : nic prostszego tylko założyć, 3 kabelki podpiąć i śmigać na wypasie (miala byc instrukcja montazu :roll: ). Już z samych zdjęć było widać że łatwo nie będzie, ale co tam próbujemy, o dziwo kolumna ta, na styk ale jednak wchodzi w pedaliere po malutkich modyfikacjach. Dalej opis co zostało zrobione żeby je wpasowac.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 19:12 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Lista zakupów:
1. Elektryczne wspomaganie, trzeba upomnieć się o krzyżak potem będzie potrzebny.
2. Kierownica z której pozyskamy frez, u mnie zniszczono taka od R CLIO
3. Czerwony I czarny przewod fi 10mm2 po 2mb oraz zakówki tzw oczka na tak gruby przewod, oraz bezpiecznik 60A, u mnie będzie cala nowa skrzynka na wszystkie nowe pomysły.
4. Łożysko igiełkowe wew/zew/wys 25x35x15, u mnie HK253515 od skrzyni biegow z chińskich skuterów
5. Dobrze też jest kupić papierowa rurę wentylacyjna fi60, u mnie orginalna po demontażu już do niczego się nie nadawała.
4. Sruba 12 ok 15cm długości + nakrętka
Reszta komponentów powinna gdzieś w warsztacie być.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 19:31 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Tym sposobem możemy zaczynać zabawe.
Od środka zdejmujemy osłonę kierownicy, kierownice tylko luzujemy do zdjecia pajaka, przyda się do chwytu przy wyciaganiu), stacyjkę,
Kolumna kierownicza zostaję!
Deska zegarów oraz daszek ( inaczej porwiemy elektryke).
Załącznik:
20231202_211826.jpg
20231202_211826.jpg [ 2.77 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Odkręcamy czasówka od wycieraczek może zostać na samych kablach
Wypinamy linkę od sprzegla
Pod maską- odkręcamy krzyżak przy przekładni
Zdejmujemy całe serwo.
Nie wiem jak z osłona drążka przez gródż, u mnie jej nie było, może ktoś ma katalog i podpowie jak ja znaleźć?


Ostatnio zmieniony 07 stycznia 2024, 21:57 przez Qbaty, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 19:45 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Jak mamy drążek kierowniczy na zewnątrz to można przekłuć krzyżak, tzn drążek oryginał ale wyjście na kolumnę nowe. Ja zleciłem po znajomosci pracę do firmy specjalizującej się w wałach napędowych.
Załącznik:
PART_1702892657213.jpeg
PART_1702892657213.jpeg [ 241.52 KiB | Przeglądany 4001 razy ]

Kierownica maluchowa otrzymała frez z dawcy
Załącznik:
IMG_20231218_105449.jpg
IMG_20231218_105449.jpg [ 196.57 KiB | Przeglądany 4001 razy ]

Zawsze chciałem taka miec: mniejsza, grubsza, przyjemniej leży w dloniach a przy wspomaganiu nie potrzeba wiekszej. Modyfikacja na oryginalnej kier powinna wyjść podobnie.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 20:09 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 września 2016, 17:54
Posty: 50
Lokalizacja: Chojnów (DLE)
Pojazd: Trabant 601 (1989) :)
Przy montażu weź pod uwagę, że podczas zderzenia kierownica powinna uciec w stronę szyby. Nie wiem jak w Tarpanie, 126p miał to zrealizowane dzięki aluminiowym podkładkom przy mocowaniu.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 20:20 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Do montażu trzeba zdjąć elektronike sterującą z wspomagania pod czarna zaślepka są 3 śrubki.
Załącznik:
20240107_125431.jpg
20240107_125431.jpg [ 3.41 MiB | Przeglądany 3999 razy ]

Cały moduł elektroniki trzyma się na 2 śrubach ale z bardzo słabym dostępem, nie ma co kombinować trzeba rozkręcać wspomaganie, bez tego ich nie ruszymy- próbowałem :lol:
Przewody sygnałowe są na tyle długie że nie będą wymagały przeróbek.
3 przewody dlugosci ok 10cm zasilające silnik otrzymały oczka i zostały przykrecone za pomocą przycietyfch na wysokość 1 nakretki srub m6
Załącznik:
20240107_135306.jpg
20240107_135306.jpg [ 3.19 MiB | Przeglądany 3999 razy ]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 20:31 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Trzeba pamiętać że moduł sterujący będzie zamontowany obrócony o 180 stopni i te 3 przewody muszą zmienić kolejnosc podłączenia
Załącznik:
20240107_152114.jpg
20240107_152114.jpg [ 3.11 MiB | Przeglądany 3999 razy ]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 20:51 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Modul sterowania trzyma się na śrubie m8 wkręconej w fabryczne miejsce mocowania, po przemyśleniu została tylko ta bliżej grodzi i dostała 2 kontr nakretki (od strony modułu oraz pedaliery. Druga śruba niestety mogła kolidowac z pracujacym zabezpieczeniem linki sprzegla.
Sterowanie nie powinno się przemieścić bo I tak nie ma gdzie, miejsca jest na styk.
Modul został max przesunięty w stronę hamulca specjalnie żeby dało się awaryjnie wyjąć wspomaganie bez wyciągania całej pedaliery.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 21:20 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Konieczne modyfikacje pedaliery
Jeśli mamy jeszcze przykręcona stara kolumnę to odkręcamy cybant bliższy grodzi I przestawiamy go dalej tak aby był mocowany na podwójnej blasze, jak to mamy to ta pojedyncza wycinamy i robimy miejsce na silnik wspomagania.
Załącznik:
20240107_125043.jpg
20240107_125043.jpg [ 3.19 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Odkręcamy stara kolumnę.
Warto teraz dopasować sobie tulejkę do zamocowania wspomagania w którą wejdzie nasza sruba 12 (fabrycznie była tam u mnie dluga rurka i 2 tulejki teflonowe )

Jak już ją mamy to zdejmujemy ze wspomagania górną część od kierownicy (sama schodzi) i mocujemy wspomaganie na 2 cybant ( w tym 1 w nowym miejscu)
Dorabiamy płaskownik z dziura na śrubę m12. A następnie jak mamy wszystko poustawiane i skręcone możemy
przyspawać nasze wsporniki do pedaliery.
Załącznik:
20240107_125721.jpg
20240107_125721.jpg [ 3.23 MiB | Przeglądany 3998 razy ]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 21:42 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
W środku jest jeszcze miejsce na śrubę mocującą uchwyt serwa pod maską, gródź, oraz pedaliere. U mnie od wewnątrz przyspawana nakrętka m8, później nie będzie już tam dostępu, widać ja na jednym z poprzednich zdjęć.

Kolumna ze wspomaganiem jest znacznie szerszą od fabrycznej w związku z tym trzeba odciąć i przyspawać odwrotnie ograniczniki/mocowanie sprężyn odciągających na pedałach sprzegla i hamulca.
Załącznik:
20240107_125714.jpg
20240107_125714.jpg [ 3.24 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Niestety to niewystarcza i sprężyny mi i tak obcierały o mocowania ograniczników i dospawalem po 2 nakretki m8 na stronę.
Załącznik:
20240107_125738.jpg
20240107_125738.jpg [ 2.64 MiB | Przeglądany 3998 razy ]


Załączniki:
20240107_125721.jpg
20240107_125721.jpg [ 3.23 MiB | Przeglądany 3998 razy ]
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 22:20 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Rozbieramy stara kolumnę, potrzebna będzie rura zew, ja użyłem od poloneza (ale wykończenie przy kierownicy, miejsce na stacyjkę, wszystko to samo).
Trzeba będzie ja uciąć od strony krzyżaków, i dospawac w tym miejscu kolnierz z rury fi40 po wewnątrz u mnie ma 6cm z czego 3 jest nabity. Skrócić też trzeba osłonę kolumny wspomagania.
W nowej kolumnie zdejmujemy seger i uwalniamy wałek.
Na stole w kpl wygląda tak
Załącznik:
20240107_160800.jpg
20240107_160800.jpg [ 2.79 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Załącznik:
20240107_160742.jpg
20240107_160742.jpg [ 2.7 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Załącznik:
20240107_160731.jpg
20240107_160731.jpg [ 2.82 MiB | Przeglądany 3998 razy ]

Bardzo proszę nie zwracajcie uwagi na malowanie, auto na razie robię technicznie, za 2-3 lata będzie kpl renowacja


Ostatnio zmieniony 07 stycznia 2024, 22:35 przez Qbaty, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 stycznia 2024, 22:31 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Wałek górny-ten od kierownicy, najpierw trzeba zaznaczyć w którym miejscu jest założona tuleja od blokady a następnie zdemontować i założyć ja w to samo miejsce ale obrócona o 180 stopni, będzie pasować pod fabryczna stacyjke.
Najlepiej na prasie, żeby nie pokrzywić niczego.
Można włożyć walek gorny i łożysko w obudowe od tarpana,zapunktowane od góry będzie dopiero jak calosc wyląduje na aucie.
Podsumowując ten etap układ kierowniczy :
1. Przekładnia kierownicza tarpan
2. Wałek ukl kierowniczego z tarpana zakończony krzyżakiem nowoczesnym
3. Przekładnia że wspomaganiem nowoczesna
W org była łączona z górną osłona na nasuw.
Osłona drążka w większej części tarpan
4. Kierownica (prawie) oryginalna że zmienionym calym frezem.
Czyli nie mam żadnego punktu spawania kombinowania w układzie kierowniczym, oryginał lub nowocześniej.
W starych autach typu maluch kiera miał iść na szybe do góry w std tarpanie co najwyżej na bok, tutaj jest lepiej bo kawałek osłony mam wykonany z nowoczesnego stopu aluminium co ma się rozpaść w sytuacji więcej niż awaryjnej. Na wałku to już wogule luz bo on na całej długości jest na frezie pomiędzy górnym a dolnym od silnika. A w tym zestawieniu używany jest w pozycji rozciągniętej.

Bezpieczeństwo przedewszystkim :D


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2024, 23:00 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 05 lutego 2023, 13:24
Posty: 45
Pojazd: TARPAN S237K
Wspomaganie wylądowało w aucie, ale po drodze pokazał się dość duży problem z drążkiem kierowniczym.
W fabryce montowali tak że pedaliera była montowana do auta potem cala kolumna sprzężona z drążkiem dolnym do przekładni i dopiero cały układ do pedaliery. Razem ze wspomaganiem - fizycznie nie do ogarnięcia. Tutaj został wykorzystany walek kierowniczy od JEEPa CHEROKEE XJ.
Załącznik:
BERG-WALEK-KOLUMNY-KIEROWNICZEJ-JEEP-CHEROKEE.jpeg
BERG-WALEK-KOLUMNY-KIEROWNICZEJ-JEEP-CHEROKEE.jpeg [ 31.37 KiB | Przeglądany 3791 razy ]
Wałek w konstrukcji teleskopowej, ma fabryczne wkładki ograniczające drgania.
Wałek oczywiście przekłuty na kardanach : z 1 na ten od wspomagania, z 2 na taki jak w oryginalnym wałku.
Efekt koncowy:
Załącznik:
20240114_145656.jpg
20240114_145656.jpg [ 2.92 MiB | Przeglądany 3791 razy ]

Jestem wysoki (1,93cm), obuwie też raczej większe rozmiar 46, a wspomaganie nie krępuje żadnych ruchów.
Załącznik:
20240114_145625.jpg
20240114_145625.jpg [ 2.66 MiB | Przeglądany 3791 razy ]

Kierownica od maluszka jest mniejsza i wygodniejsza łatwiej pod nią nogi przekładać.
Jako smaczek korekta logo na przycisku sygnału z fsm na fsr :-)
Załącznik:
IMG-20240113-WA0002.jpeg
IMG-20240113-WA0002.jpeg [ 1.44 MiB | Przeglądany 3791 razy ]
.
Teraz jeszcze tylko podłączyć elektrycznie - jest nowa skrzynka i bezpiecznik, powinno być 60a, ja chce zacząć od 40a.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 24 stycznia 2024, 00:02 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 sierpnia 2018, 18:23
Posty: 43
Pojazd: żuk 1997
kurde normalnie lux robota. Też swego czasu rozmyślałem nad takim rozwiązaniem do żuka, ale ostatecznie poszedłem w kierunku zmiany układu kierowniczego na maglownicę. Na moje jest dość poważny minus takiego rozwiązania: dalej pozostają te przestarzałe rozwiązania z kalamitkami i regularnym smarowaniem oraz sama przekładnia kierownicza(+bonusowe luzy da dodatkowej "rozrywki" podczas jazdy). Kiedyś miałem niemały problem z nią związany, jednego razu pojechałem żukiem do pracy(i to jeszcze gdzie, w Holandii :D ) i pech chciał że rozleciało się łożysko w przekładni, ale całe szczęście na parkingu podczas manewrowania(btw jakiś ruski wynalazek, kompletnie niedostępne za granicą, jeszcze w dodatku dwubieżniowe) na szybko złożyłem na normalnych łożyskach, odwalając przy tym kawał druciarskiej roboty. Potem już bez namysłu ściągnąłem z polski potrzebne części i przerobiłem na magiel. I mimo że była to zwykła przekładnia bez wspomy(od bmw e30) to i tak dawało to radę bo precyzja prowadzenia wzrosła znacząco i nie trzeba było już majtać kierownicą podczas jazdy na wprost, a przy długich trasach jakie zrobiłem z tym patentem to ulga niesamowita. Minusem jedynie był trochę zmniejszony promień skrętu. Chociaż w sumie to też można by było poprawić...


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net