Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Elektryczne wspomaganie do TARPAN a https://www.forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=8&t=5474 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 18:23 ] |
Tytuł: | Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Witam Od samego początku chciałem założyć elektryczne wspomaganie do mojego S237 ze wzgledu na założone szersze ogumienie , nigdzie nie widziałem kogokolwiek kto by taka modernizację zrobił dlatego cały czas czuje się jakbym zdobywał Amerykę w tym temacie. Na początku miało być od F Fiesty ale nie chciało działać w trybie serwisowym. Potem klasyka z R Scenica, ale za wielki gabaryt ni w ząb nie pasuje. ZUKowcy montują w komorze silnika, a tarpan ma tak blisko blotnik drazka że bez podcinania nie ma szans, a ja chciałem je mieć ale bez psucia auta. I żeby to było bezpieczne. |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 18:31 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Tym sposobem trafiłem na ogłoszenie z olx z wspomaganiami elektrycznymi do różnych polskich aut (mnie 600 kosztowalo). Opis jak zawsze : nic prostszego tylko założyć, 3 kabelki podpiąć i śmigać na wypasie (miala byc instrukcja montazu ![]() |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:12 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Lista zakupów: 1. Elektryczne wspomaganie, trzeba upomnieć się o krzyżak potem będzie potrzebny. 2. Kierownica z której pozyskamy frez, u mnie zniszczono taka od R CLIO 3. Czerwony I czarny przewod fi 10mm2 po 2mb oraz zakówki tzw oczka na tak gruby przewod, oraz bezpiecznik 60A, u mnie będzie cala nowa skrzynka na wszystkie nowe pomysły. 4. Łożysko igiełkowe wew/zew/wys 25x35x15, u mnie HK253515 od skrzyni biegow z chińskich skuterów 5. Dobrze też jest kupić papierowa rurę wentylacyjna fi60, u mnie orginalna po demontażu już do niczego się nie nadawała. 4. Sruba 12 ok 15cm długości + nakrętka Reszta komponentów powinna gdzieś w warsztacie być. |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:31 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Tym sposobem możemy zaczynać zabawe. Od środka zdejmujemy osłonę kierownicy, kierownice tylko luzujemy do zdjecia pajaka, przyda się do chwytu przy wyciaganiu), stacyjkę, Kolumna kierownicza zostaję! Deska zegarów oraz daszek ( inaczej porwiemy elektryke). Załącznik: Odkręcamy czasówka od wycieraczek może zostać na samych kablach Wypinamy linkę od sprzegla Pod maską- odkręcamy krzyżak przy przekładni Zdejmujemy całe serwo. Nie wiem jak z osłona drążka przez gródż, u mnie jej nie było, może ktoś ma katalog i podpowie jak ja znaleźć? |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:45 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Jak mamy drążek kierowniczy na zewnątrz to można przekłuć krzyżak, tzn drążek oryginał ale wyjście na kolumnę nowe. Ja zleciłem po znajomosci pracę do firmy specjalizującej się w wałach napędowych. Załącznik: Kierownica maluchowa otrzymała frez z dawcy Załącznik: Zawsze chciałem taka miec: mniejsza, grubsza, przyjemniej leży w dloniach a przy wspomaganiu nie potrzeba wiekszej. Modyfikacja na oryginalnej kier powinna wyjść podobnie. |
Autor: | Dawdzio [ 07 stycznia 2024, 20:09 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Przy montażu weź pod uwagę, że podczas zderzenia kierownica powinna uciec w stronę szyby. Nie wiem jak w Tarpanie, 126p miał to zrealizowane dzięki aluminiowym podkładkom przy mocowaniu. |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:20 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Do montażu trzeba zdjąć elektronike sterującą z wspomagania pod czarna zaślepka są 3 śrubki. Załącznik: Cały moduł elektroniki trzyma się na 2 śrubach ale z bardzo słabym dostępem, nie ma co kombinować trzeba rozkręcać wspomaganie, bez tego ich nie ruszymy- próbowałem ![]() Przewody sygnałowe są na tyle długie że nie będą wymagały przeróbek. 3 przewody dlugosci ok 10cm zasilające silnik otrzymały oczka i zostały przykrecone za pomocą przycietyfch na wysokość 1 nakretki srub m6 Załącznik:
|
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:31 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Trzeba pamiętać że moduł sterujący będzie zamontowany obrócony o 180 stopni i te 3 przewody muszą zmienić kolejnosc podłączenia Załącznik:
|
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:51 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Modul sterowania trzyma się na śrubie m8 wkręconej w fabryczne miejsce mocowania, po przemyśleniu została tylko ta bliżej grodzi i dostała 2 kontr nakretki (od strony modułu oraz pedaliery. Druga śruba niestety mogła kolidowac z pracujacym zabezpieczeniem linki sprzegla. Sterowanie nie powinno się przemieścić bo I tak nie ma gdzie, miejsca jest na styk. Modul został max przesunięty w stronę hamulca specjalnie żeby dało się awaryjnie wyjąć wspomaganie bez wyciągania całej pedaliery. |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 21:20 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Konieczne modyfikacje pedaliery Jeśli mamy jeszcze przykręcona stara kolumnę to odkręcamy cybant bliższy grodzi I przestawiamy go dalej tak aby był mocowany na podwójnej blasze, jak to mamy to ta pojedyncza wycinamy i robimy miejsce na silnik wspomagania. Załącznik: Odkręcamy stara kolumnę. Warto teraz dopasować sobie tulejkę do zamocowania wspomagania w którą wejdzie nasza sruba 12 (fabrycznie była tam u mnie dluga rurka i 2 tulejki teflonowe ) Jak już ją mamy to zdejmujemy ze wspomagania górną część od kierownicy (sama schodzi) i mocujemy wspomaganie na 2 cybant ( w tym 1 w nowym miejscu) Dorabiamy płaskownik z dziura na śrubę m12. A następnie jak mamy wszystko poustawiane i skręcone możemy przyspawać nasze wsporniki do pedaliery. Załącznik:
|
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 22:20 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Rozbieramy stara kolumnę, potrzebna będzie rura zew, ja użyłem od poloneza (ale wykończenie przy kierownicy, miejsce na stacyjkę, wszystko to samo). Trzeba będzie ja uciąć od strony krzyżaków, i dospawac w tym miejscu kolnierz z rury fi40 po wewnątrz u mnie ma 6cm z czego 3 jest nabity. Skrócić też trzeba osłonę kolumny wspomagania. W nowej kolumnie zdejmujemy seger i uwalniamy wałek. Na stole w kpl wygląda tak Załącznik: Załącznik: Załącznik: Bardzo proszę nie zwracajcie uwagi na malowanie, auto na razie robię technicznie, za 2-3 lata będzie kpl renowacja |
Autor: | Qbaty [ 07 stycznia 2024, 22:31 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Wałek górny-ten od kierownicy, najpierw trzeba zaznaczyć w którym miejscu jest założona tuleja od blokady a następnie zdemontować i założyć ja w to samo miejsce ale obrócona o 180 stopni, będzie pasować pod fabryczna stacyjke. Najlepiej na prasie, żeby nie pokrzywić niczego. Można włożyć walek gorny i łożysko w obudowe od tarpana,zapunktowane od góry będzie dopiero jak calosc wyląduje na aucie. Podsumowując ten etap układ kierowniczy : 1. Przekładnia kierownicza tarpan 2. Wałek ukl kierowniczego z tarpana zakończony krzyżakiem nowoczesnym 3. Przekładnia że wspomaganiem nowoczesna W org była łączona z górną osłona na nasuw. Osłona drążka w większej części tarpan 4. Kierownica (prawie) oryginalna że zmienionym calym frezem. Czyli nie mam żadnego punktu spawania kombinowania w układzie kierowniczym, oryginał lub nowocześniej. W starych autach typu maluch kiera miał iść na szybe do góry w std tarpanie co najwyżej na bok, tutaj jest lepiej bo kawałek osłony mam wykonany z nowoczesnego stopu aluminium co ma się rozpaść w sytuacji więcej niż awaryjnej. Na wałku to już wogule luz bo on na całej długości jest na frezie pomiędzy górnym a dolnym od silnika. A w tym zestawieniu używany jest w pozycji rozciągniętej. Bezpieczeństwo przedewszystkim ![]() |
Autor: | Qbaty [ 22 stycznia 2024, 23:00 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
Wspomaganie wylądowało w aucie, ale po drodze pokazał się dość duży problem z drążkiem kierowniczym. W fabryce montowali tak że pedaliera była montowana do auta potem cala kolumna sprzężona z drążkiem dolnym do przekładni i dopiero cały układ do pedaliery. Razem ze wspomaganiem - fizycznie nie do ogarnięcia. Tutaj został wykorzystany walek kierowniczy od JEEPa CHEROKEE XJ. Załącznik: Wałek w konstrukcji teleskopowej, ma fabryczne wkładki ograniczające drgania.Wałek oczywiście przekłuty na kardanach : z 1 na ten od wspomagania, z 2 na taki jak w oryginalnym wałku. Efekt koncowy: Załącznik: Jestem wysoki (1,93cm), obuwie też raczej większe rozmiar 46, a wspomaganie nie krępuje żadnych ruchów. Załącznik: Kierownica od maluszka jest mniejsza i wygodniejsza łatwiej pod nią nogi przekładać. Jako smaczek korekta logo na przycisku sygnału z fsm na fsr ![]() Załącznik: .Teraz jeszcze tylko podłączyć elektrycznie - jest nowa skrzynka i bezpiecznik, powinno być 60a, ja chce zacząć od 40a. |
Autor: | wojtas032 [ 24 stycznia 2024, 00:02 ] |
Tytuł: | Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a |
kurde normalnie lux robota. Też swego czasu rozmyślałem nad takim rozwiązaniem do żuka, ale ostatecznie poszedłem w kierunku zmiany układu kierowniczego na maglownicę. Na moje jest dość poważny minus takiego rozwiązania: dalej pozostają te przestarzałe rozwiązania z kalamitkami i regularnym smarowaniem oraz sama przekładnia kierownicza(+bonusowe luzy da dodatkowej "rozrywki" podczas jazdy). Kiedyś miałem niemały problem z nią związany, jednego razu pojechałem żukiem do pracy(i to jeszcze gdzie, w Holandii ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |