Nadal widzę ogromne zainteresowanie i wręcz lawinową liczbę wpisów
Stwierdziłem więc iż nie będę trzymać moich dociekań i ustaleń w tajemnicy (i tylko „poduszczać” czytelników tego forum -
Więc pierwsza część:
Specjalnie zamieściłem ostatnie zdjęcia gdyż obserwacja tych właśnie kół spowodowała powstanie pytań. Mianowicie jak to jest iż na jednych kołach „kołpaki” pasują a na innych nie ?
(do czasu powstania tego pytania, myślałem tak jak większość ludzi – felgi to felgi – i już).
Dokładne spojrzenie pozwoliło stwierdzić iż jest różnica w kształcie tarcz tych felg. Stare kołpaki koła (te z okrągłym logo) nie pasują do „nowych” felg i odwrotnie, kołpaki nowsze z (linią załamania) nie pasują do „starych felg”. Brak jest płynnej linii przejścia pomiędzy tarczą a kołpakiem koła. Dlaczego ???
Otóż stare koła miały inną tarczę – bardziej wypukłą i na tych kołach „stare kołpaki” pasują – jest płynne przejście tarczy w kołpak. Proszę popatrzeć na poprzednie zdjęcia – trzecie zdjęcie - pasuje, a zdjęcie pierwsze nie pasuje – brak płynnego przejścia (na starym kole nowszy kołpak).
Dalsze dociekania pozwoliły na stwierdzenie istnienia
(na dzień dzisiejszy) czterech typów felg - od najstarszych do najnowszych.
Muszę nadmienić iż w sferze moich obserwacji wchodzą tylko i wyłącznie koła (felgi 16 calowe) z kołpakami blaszanymi mocowanymi za pomocą sprężyn. Zupełnie pomijam felgi 15 calowe.
Tak więc felgi:
TYP I. –
jest to podział na moje potrzeby charakteryzuje się tym iż;
– tarcza koła jest mocno wypukła
(pasuje do starego kołpaka),
- otwór we wnętrzu koła jest nieregularny,
- otwór wewnętrzny „wywinięty” jest do „wewnątrz”,
- oznakowanie
400Ex16 .
Niestety nie wiem jak są dodatkowo oznakowane – wydaje mi się iż FSC ale
nie jestem pewien ( gdyż są założone na nich nowe opony o rozmiarze odpowiednim do felgi czyli nie 4.50 ale 4.00 a koła zostały wyważone i nie chcę ich teraz rozbierać), bo nie objęły tego zdjęcia robione w czasie renowacji kół
(zdjęcia były robione jeszcze wówczas gdy nie miałem pojęcia o różnicach w felgach i miały dokumentować renowację – chyba nie musze nadmieniać iż felgi zostały wypiaskowane, ocynkowane elektrolitycznie i pomalowane proszkowo – nie polecam takiego cynkowania i malowania proszkiem felg – nie sprawdza się, Lepiej piaskować, cynkować natryskowo i malować tradycyjnie).
Felgi takie w moim posiadaniu są dwie , na jednej widnieje data produkcji styczeń 1959r. , a na drugiej grudzień 1966r., tak więc jedna z nich jest „bardzo stara” a druga „stara”
Zresztą zdjęcia pokazują wszystko.
